Ondernemers aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam maken zich grote zorgen over de aangekondigde vervoersplannen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) voor 2026. In een brief aan de gemeenteraad uiten zij hun ongenoegen over het voornemen om tramlijn 4 verder in te korten, waardoor de tram straks niet langer over het grootste deel van de straat zal rijden. Tot hun frustratie blijft een beloofd alternatief openbaar vervoersaanbod uit.
Volgens de ondernemers is tramlijn 4 van cruciaal belang voor de bereikbaarheid van de wijk. De lijn verbindt bewoners, scholieren, ouderen en forenzen met essentiële voorzieningen in de stad. Ook voor de lokale economie is de tram een levensader. Sinds de tijdelijke uitval van de lijn, onder andere door werkzaamheden, zien zij omzetdalingen tot wel 30 procent. Een korte terugkeer van de tram zorgde direct voor meer bezoekers en herstel in de omzet.
Wat vooral steekt, is dat in het Plan Toekomstvast Tramnet (PTT) een vervangende OV-verbinding richting Spangen was beloofd, maar die toezegging wordt volgens de brief nu niet nagekomen. De afstand tot het dichtstbijzijnde metrostation bedraagt zo’n 800 meter – een forse barrière voor ouderen en mensen met een beperking.
Ook de genoemde onveiligheid op de Nieuwe Binnenweg – een reden die de wethouder aanhaalt voor het schrappen van de tram – wordt door de ondernemers genuanceerd. Zij pleiten voor betere handhaving van verkeersregels en wijzen op technische oplossingen, zoals rubberen railvullingen, die elders effectief zijn gebleken.
De ondernemers doen een dringend beroep op de gemeenteraad om het besluit te heroverwegen, om in gesprek te gaan met de wijk vóór er onomkeerbare keuzes worden gemaakt, en om volledige transparantie te geven over de plannen en alternatieven.
“Een bereikbare stad is een leefbare stad,” aldus de ondernemers. “Laat deze wijk niet in de steek.”